Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Prova annars gärna att chatta med oss så hjälper vi dig. Du kan också logga in på Mina sidor och bl a hantera ditt elavtal, byta betalsätt och se dina fakturor.

Vi är stolta att även i år ha tilldelats utmärkelsen Trygg Kundkontakt!
Trygg Kundkontakt är en kvalitetsmärkning för etiska kundkontakter i syfte att vägleda både konsumenter och kunder till företag som erbjuder seriös försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler.
Våra öppettider för Chatt och Telefon
Måndag – torsdag
Telefon: 08:00 – 17:00
Chatt: 08:00 – 17:00
Fredag
Telefon: 09:00 – 17:00
Chatt: 09:00 – 17:00







-
När skickar ni ut min faktura?
Beroende på vilket avtal du har skapas och skickas våra fakturor vid olika tidpunkter i månaden. Majoriteten av alla fakturor skickas dock alltid mellan dagarna 5-13e varje månad. Så fort fakturan är skapad och skickad hittar du den alltid på Mina sidor där du enkelt loggar in med Mobilt bank-ID eller Kundnummer och lösenord, som du väljer själv och aktiverar första gången du loggar in.
För snabbast leverans rekommenderar vi digitalt betalsätt, som Autogiro eller e-faktura. Samt se till att ha din e-post uppdaterad på Mina sidor.
-
Hur ser jag mitt pristak?
Pristaket varierar över tid, och ditt pristak är på den nivå som råder när ditt pristak blev aktivt och gäller i en 12månadersperiod i taget.
Du som har pristak i ditt avtal kan se just ditt pristak på Mina sidor antingen genom att klicka på "Pristaksinformation", om du har Tillvalet Pristak aktivt. Eller, om du klickar vidare på "Mer information" och "Läs om pristaket och läs din pristaksnivå här".Väl där hittar du de historiska pristaknivåer som varit för ditt elavtal.
Ett tredje alternativ är att du, i inloggat läge, kan skriva in och besöka webbadressen telinet.se/pristakshistorik
-
Hur gör jag för att chatta med er?
Vår chatt hittar du längst ned till höger på hemsidan under rubriken "Chatta med oss". Oftast är den öppen samma tider som vår växel, dvs mån-tors 8-17, fre 9-17. Det är bara börja skriva i meddelanderutan när du ser att det är en ledig handläggare där. Skulle det vara så att du inte ser "Chatta med oss" beror det på att alla våra agenter är upptagna i chattar just då, men så snart någon blir ledig igen dyker den lilla skylten upp. Du kan även nå vår Kundservice på mejl och telefon.
-
Hur gör jag om jag vill säga upp mitt elavtal hos Telinet?
Det går inte att säga upp vårt elavtal direkt här på hemsidan, utan du behöver kontakta oss (smidigast via telefon eller chatt) för att lägga in en uppsägning. Vi har alltid bara en månads uppsägningstid för privatpersoner (3 månader för företag), men tänk på att kolla om du har bindningstid kvar. I så fall är du fri att byta leverantör så snart din bindningstid löpt ut, så länge din uppsägning inkommit minst en månad innan du lämnar oss.
-
Kan jag ha timpris?
Alla kan skaffa ett avtal med timpris hos oss. För att dra nytta av det fullt ut behöver du bara ha en mätare på din anläggning som stöder timmätning. Har du inte redan en sådan mätare som stöder timmätning kommer ditt nätbolag att förse dig med en sådan på din begäran, kostnadsfritt*.
Vi skickar denna begäran till ditt nätbolag åt dig, när du beställer Rörligt förnybart med timpris genom oss. Innan du har timavläsning på mätaren debiteras du med vårt genomsnittliga timpris för månaden, för hela din månadsförbrukning (likt ett vanligt månadsbaserat rörligt avtal).
*Sedan 1 juli 2017 har alla rätt att begära en mätare med stöd för timavläsning av sin nätägare, och få det installerat inom 3 månader från sin begäran, kostnadsfritt.

