Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Prova annars gärna att chatta med oss så hjälper vi dig. Du kan också logga in på Mina sidor och bl a hantera ditt elavtal, byta betalsätt och se dina fakturor.
Vi är stolta att även i år ha tilldelats utmärkelsen Trygg Kundkontakt!
Trygg Kundkontakt är en kvalitetsmärkning för etiska kundkontakter i syfte att vägleda både konsumenter och kunder till företag som erbjuder seriös försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler.
Våra öppettider för Chatt och Telefon
Måndag – Fredag
Telefon: 08:15 – 17:00
Chatt: 08:15 – 17:00
Avtal & Elpris
Faktura
Flytt
Kontakt
Solceller
Miljö
Appen & styrning
-
Kan jag ha tillvalet Vintersäkra till mitt elavtal?
Du kan ha tillvalet Vintersäkra till alla våra rörliga avtal.
Har du ett avtal med en bindningstid, som löper över tidsperioden för det vintersäkrade fastprisavtalet (kommande december-februari). Då är det naturligtvis det ordinarie avtalet du kommer att ha kvar hela sin bindningstid ut. Tillvalet Vintersäkra är därför inte nödvändigt att ha för den vinterperiod du är bunden.
Vårt tillval Vintersäkra ger dig möjligheten att teckna ett rabatterat fastpris för perioden 1 december - 1 mars, varje vinter. Erbjudandet om att vintersäkra den kommande vintern får du, som har tillvalet, utskickat under oktober månad varje år.
-
Vad är bäst, rörligt eller fast pris?
Allt beror på dina egna behov. Generellt kan man säga att elavtalet fungerar ungefär som bolåneräntor.
Sett över tid blir rörligt pris billigast, men det kan också vara värt att betala lite extra för tryggheten att veta vad elpriset blir från månad till månad.
Våra fasta avtal kan du välja att ha med bundet pris på olika tidsperioder: 3, 6, 9, 12, 24 och 36 månader.
De rörliga avtalen är obundna.Utforska våra nuvarande priser här.
-
När är elen som billigast?
Elpriset kan såklart variera kraftigt från dag till dag. Då priset styrs av tillgång och efterfrågan är det vanligast att elen är som dyrast på morgonen och under senare eftermiddagen och tidig kväll. Det är då som det konsumeras mest el samtidigt i landet. Billigast är det tidigt på natten och mitt på dagen.
Du kan följa de senaste och historiska spotpriserna här.

-
Kan jag ha dynamiskt pris?
Alla kan teckna ett avtal med Dynamiskt elpris hos oss. För att du ska kunna dra full nytta av att priset ändras varje kvart (var 15:e minut), behöver din anläggning ha en elmätare som stöder kvartsmätning (15-minutersmätning).
De allra flesta hushåll har idag moderna mätare som kan hantera kvartsmätning. Om din mätare mot förmodan inte skulle stödja det, kommer ditt nätbolag att förse dig med en sådan kostnadsfritt på din begäran, i enlighet med gällande regler.
Så kommer du igång
Vi skickar en begäran om aktivering av kvartsmätning till ditt nätbolag åt dig i samband med att du beställer vårt Dynamiska elpris.
-
Innan din mätare är omställd till kvartsmätning debiteras du med vårt genomsnittliga elpris för månaden, för hela din månadsförbrukning (likt ett vanligt månadsbaserat rörligt avtal).
-
Dynamiskt elpris passar dig som kan styra din elförbrukning över dygnet och anpassa den till att minimeras när priserna är som högst, exempelvis genom att ladda elbilen eller köra diskmaskinen under de billigaste kvartarna.
*Enligt den svenska mätförordningen har alla elanvändare rätt att få sin mätutrustning uppdaterad för att möjliggöra kvartsmätning av sin nätägare, och få detta åtgärdat skyndsamt (oftast inom tre månader) och utan extra kostnad.
-
-
Hur gör jag för att chatta med er?
Vår chatt hittar du längst ned till höger på hemsidan under rubriken "Chatta med oss". Oftast är den öppen samma tider som vår växel, dvs mån-tors 8-17, fre 9-17. Det är bara börja skriva i meddelanderutan när du ser att det är en ledig handläggare där. Skulle det vara så att du inte ser "Chatta med oss" beror det på att alla våra agenter är upptagna i chattar just då, men så snart någon blir ledig igen dyker den lilla skylten upp. Du kan även nå vår Kundservice på mejl och telefon.


