
Den statliga skattereduktionen på 60 öre per kWh har försvunnit samtidigt som låga och ibland negativa elpriser blivit vanligare. Betyder det att solceller inte längre lönar sig? Nej, inte nödvändigtvis. För de flesta villaägare är svaret fortfarande ja.
I dag handlar lönsamheten däremot i större utsträckning om hur mycket av den solel du producerar som du själv kan använda. För många solcellsägare har fokus därför flyttats från att sälja överskottsel till att få ut mer värde av den egna produktionen.
Tidigare fick privatpersoner med solceller ersättning från flera håll när de sålde överskottsel till elnätet.
Från och med 1 januari 2026 har skattereduktionen tagits bort.
Samtidigt ser vi allt oftare låga, och ibland även negativa elpriser under soliga timmar när produktionen av solel är hög. Det innebär att värdet på den el som säljs tillbaka till nätet i många fall är lägre än tidigare. Nu när den statliga skattereduktionen, den så kallade 60-öringen, har tagits bort blir skillnaden ännu tydligare.
Du får fortfarande betalt för den överskottsel du säljer, men eftersom skattereduktionen tagits bort blir det viktigare att använda så mycket som möjligt av den el du producerar själv.
Här kan du läsa mer om hur vårt produktionsavtal fungerar.
Tidigare kunde det vara lönsamt att sälja överskottsel även när elpriserna var låga, men i dag ser det annorlunda ut.
När du använder din egen solel slipper du köpa motsvarande el från nätet. Säljer du i stället samma el får du ersättning enligt marknadens villkor. Därför är en egenanvänd kilowattimme ofta mer värd än en kilowattimme som säljs vidare, eftersom du slipper köpa motsvarande el från nätet och betala de avgifter som följer med den.
Den stora förändringen 2026:
Förr handlade det om att sälja så mycket solel som möjligt. I dag handlar det om att använda så mycket som möjligt själv.
Ju större andel av solelen som används i hemmet, desto större värde får du av din solcellsanläggning.
Ett av de enklaste sätten att få mer värde av dina solceller är att använda mer av din egen solproduktion. Det kan handla om att flytta elanvändningen till de timmar då produktionen är som högst, exempelvis genom att köra tvättmaskinen eller ladda elbilen mitt på dagen.
Har du elbil, laddbox och solceller finns dessutom ännu större möjligheter.
Med Smart styrning och funktionen Solladdning i Telinet-appen kan elbilsladdningen automatiskt anpassas efter din solproduktion. Systemet använder bland annat väderprognoser, information från växelriktaren och hushållets normala förbrukning för att identifiera när det finns ett överskott av solel.
När växelriktaren och en laddbox eller elbil är anslutna i appen kan systemet identifiera när det finns ett överskott av solel och automatiskt prioritera laddning av elbilen när solel finns tillgänglig.
Växelriktaren är den del av solcellsanläggningen som håller reda på hur mycket el som produceras. Det innebär att mer av den el du producerar själv stannar hemma i stället för att säljas vidare till låga priser.
Du behöver alltså inte själv hålla koll på något, utan Solladdning hjälper till att använda solelen när den gör som mest nytta.
Resultatet blir:
Solceller är fortfarande en lönsam investering för många villaägare även 2026. Den stora skillnaden jämfört med tidigare är att fokus har flyttats från att sälja överskottsel till att använda solelen smartare.
Nu när 60-öringen har försvunnit och ersättningen för överskottsel ofta är lägre än tidigare blir det ännu viktigare att ta vara på den solel du producerar själv. Därför blir egenanvändning, Smart styrning och andra lösningar som hjälper dig att få ut mer av din solel allt viktigare.
Kort sagt: ju mer av din egen solel du använder, desto större värde får du av din solcellsanläggning.
Tillbaka till toppen