Konsumenträtt

Konsumenträtt

För oss på Telinet Energi AB är det jätteviktigt att du som kund är nöjd. Därför vill vi att du kontaktar oss om det är så att du inte skulle vara nöjd med vår service eller produkter. Det är en del av vår ständiga förbättringsprocess att vara lyhörda för våra kunders synpunkter.

Så här gör du om du vill framföra synpunkter eller klagomål.

Kontakta vår kundservice

I första hand kontaktar du vår kundservice på chatt eller telefon  0771-456 150 det går också bra att maila oss på kundservice@telinet.se

Kundombudsman

Om du fortfarande inte är nöjd kontaktar du vår kundombudsman på e-post: kundombudsman@telinet.se.

Du kan även skicka brev till:

Telinet Energi AB
Attn Kundombudsman

Oxenstiernsgatan 15 A

115 27 Stockholm.

Klagomålshantering och tvistlösning

Om ärendet inte är löst eller om du är missnöjd med utfallet kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få ditt ärende prövat.

En tvist kan också prövas i allmän domstol där Tingsrätten är första instans.

Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som informerar och ger råd samt vägledning i frågor som rör elmarknaden. Dit kan du vända dig för att få kostnadsfri rådgivning.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter som elkonsument enligt ellagen.

Energirådgivning

Du kan alltid ringa och prata med vår Kundservice för att få rådgivning kring din energianvändning. Du kan också vända dig till din kommunala energi- och klimatrådgivare  som svarar kostnadsfritt på frågor om bland annat uppvärmning, energikostnader, energieffektivisering, transporter, klimatpåverkan och om bidrag på energiområdet.

Sök efter kommunen där du bor för att få fram kontaktuppgifter till rådgivarna. Du kan alltid ringa kommunens växel och fråga efter energi- och klimatrådgivningen.

https://energiochklimatradgivningen.se/kontaktaradgivare.3852.html

Elpriskollen

Elpriskollen.se är ett oberoende jämförelseverktyg som tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen.  Besök www.elpriskollen.se för att jämföra olika avtal och priser.

Efterfrågeflexibilitet

Efterfrågeflexibilitet handlar om att förändra sin elanvändning utifrån olika signaler. Det kan till exempel handla om att du som kund minskar din förbrukning när elnätet är hårt belastat, eller att du som kund ökar din förbrukning när elpriset är lågt till följd av god tillgång till förnybar elproduktion.

För mer information se energimarknadsinspektionens broschyr: https://www.ei.se/download/18.d4c49f01764cbd606218b3b/1617109641860/Efterfrageflexibilitet-en-outnyttjad-resurs-broschyr.pdf